Spode

V roce 1784 Josiah Spode vylepšil výrobu podglazurového modrého tisku na kameninu z ručně rytých měděných talířů – vývoj, který zajistil Spode nesmrtelnou pověst. Ale udělal toho mnohem více! V roce 1784 Josiah Spode vylepšil výrobu podglazurového modrého tisku.

V 18. století byla popularita modrobílého porcelánu po celém světě tak veliká, že nemohla být ignorována. Spojené království a Evropa byly zaplaveny dovozy porcelánu z Číny, který byl neuvěřitelně oblíbený a vyhledávaný. Nicméně v roce 1773 byla poptávka po modrobílé keramice stále vysoká, dovozy se začaly zpomalovat a způsobily tak mezeru na trhu. V roce 1784 Josiah Spode I. zdokonalil proces potišťování kameniny pod glazurou z ručně rytých měděných desek pomocí hedvábného papíru. Zpočátku byly vzory shodné s reprodukcemi čínského porcelánu nesmírně populárního v 18. století, ale Josiah I. brzy uvedl na trh původní designy jako Willow (1790),Blue, Tower(1814)a Blue Italian.

Tyto modrobílé kolekce nebyly populární pouze v Británíí, ale také v Americe, kde stolní nádobí připomínalo osadníkům domov. Po tomto obrovském úspěchu byly kolekce Spodu rychle kopírovány konkurenty, ale žádná jiná řada se nemohla rovnat detailu a kvalitě, kterou Josiah I vložil do svého nádobí. Blue Italian, uvedená na trh v roce 1816 a vyráběná dodnes, je v současné době považována za designovou ikonu. Je inspirována výjevy z italského venkova, představující pozoruhodně detailní postavy mezi starořímskými rozvalinami s orientálním lemem Imari z 18. století. Mimořádně detailní návrh zachycuje velice účinně atmosféru slunečného italského dne. Vzor obsahuje drobné výstřednosti, které se vyvinuly časem a přispívají k fascinujícím prvkům této ohromující sbírky. Podle toho, který designér je navrhl, může mít jeden kus kameniny tři ovečky, zatímco další kus má ovečky dvě a tyto drobné rozdíly jsou předností pokračující napříč celousbírkou.
Společnost Portmeirion Group získala Spode v roce 2009Josiah Spode I (1733-1797) založil ve Stoke-on-Trent keramickou firmu Spode v roce 1770. Jeho vlastní dovednost a naprostá oddanost povolání vedla ke dvěma hlavním úspěchům, které by mohly nově definovat keramický průmys a to vývoj úspěšného receptu pro jemný kostní porcelán a zdokonalení modrého tisku pod glazurou.

Josiah I se narodil 23. března 1733 a začal svoji kariéru v keramickém průmyslu všestnácti letech. Později v roce 1754 se oženil s Ellen Findley, obchodnicí s galanterním zbožím a měli spolu osm dětí: Josiah II, Samuel, Mary, Ellen, Sarah, William, Anne a Elizabeth. Po úspěšné práci pro nejlepší porcelánky v oblasti Stoke-on-Trent včetně Thomase Whieldona si založil svoji vlastní malou továrnu na porcelán a o deset let později, v roce 1770, zakládá porcelánku Spode. Skoupil pozemky sousedící s továrnou a to mu umožňovalo využívat složitého systému kanálů, které sloužily porcelánkám ve Stoke-on-Trent, což umožňovalo přísun surovin a odvoz hotového zboží.

V roce 1778 poslal Josiah I svého syna Josiaha II do Londýna, kde otevřel první vzorkovnu a obchod. Toto chytré rozhodnutí způsobilo, že měli přímé informace od svých vážených a bohatých zákazníků v Londýně. Spode byl schopen navrhnout a vyrobit zboží, které zákazníci právě žádali a tím dovedl společnost k velkému úspěchu.

Koncem 18. století bylo čím dál tím obtížnější dostat čínský modrobílý porcelán, protože dovozy zpomalily kvůli dražebnímu kruhu, který snižoval zisky čínských vývozců. V reakci na tento stav vyvinul Josiah I v roce 1784 techniku přenášení tištěných vzorů vyrytých na měděných plátech. Byla navržena a vyrobena kolekce Willow a v r. 1816 byl představen kultovní vzor Blue Italian. Tento vzor má tedy letos 200 let, vyrábí se stále dál a v nové nabídce je několik kusů, které se už běžně nedělají, např. doza na sušenky, velký podnos apod. Pár kousků na fotografii jsem dostal jako dárek ke svým šedesátinám, dají se dokupovat talíře, příbory. (s využitím informací od firmy Spode doplnil mb)